NIEUWTJES | SOCIAL MEDIA | WEBSITE

5 wijsheden na ons bezoek aan de OM Conference

Na 3 jaar mochten we weer eens buiten! Hallelujah. Onze bestemming: de OM Conference. De jaarlijkse hoogmis voor marketeers met dit jaar duurzaamheid als centraal thema. Een dag gevuld met lezingen van experts zoals Reinout Van Zandycke, Heleen Buldeo Rai en Michel De Baer himself. Wij kwamen alvast thuis met deze 5 gezegende inzichten.

1. Hopium

    Bedacht door socioloog Ruben Jacobs is Hopium “het geruststellende cognitieve goedje waarmee we onze existentiële angst in slaap sussen”. Concreet: door op iets te hopen gaat er waarschijnlijk weinig gebeuren. Je kan dus maar beter datgene waarop je hoopt duidelijk formuleren in te ondernemen acties. Door aan te geven wat je wil dat mensen doen, maak je zo van hoop gedrag in plaats van een gedachte.

    2. Je hebt ‘kijken’ en ‘kijken, kijken’

      Gevleugelde woorden van Haroon uit Temptation Island, maar ook toepasbaar op nudging van Reinout Van Zandycke. Als je wil dat bepaalde keuzes of opties genomen worden, laat deze dan opvallen. Denk aan woorden in het vet zetten, kadertjes en pijlen trekken, opties als standaardoptie aanvinken… Door visueel een bepaalde richting aan te geven, zullen mensen automatisch volgen. Afwijken van het voorgestelde vraagt moeite en energie. Meteen ook de reden waarom dat meestal niet gedaan wordt.

      3. Retours voorkomen

      Webshops doen gouden zaakjes, de retours zijn echter -zeker voor het milieu- een lastige zaak. Maar wist je dat meer en betere productinformatie tot 70% van je retours kan verhinderen. Zinnetjes zoals ‘je neemt best een maatje groter’, een review van een klant of de mogelijkheid om in te zoomen op foto’s zijn dus echt geen overbodige luxe…

      4. Social proof

      Overal kwam het aan bod. Toon reviews om twijfel weg te nemen, een betere clickthrough ratio te behalen of om je betrouwbaarheid te staven. Hoog tijd dus om reviews bij klanten te stimuleren en ze op je webshop, website en social media posts te integreren.

      5. KISS

      ‘Keep It Simple, Stupid’. Zeker wanneer het op mailings aankomt. Eén boodschap per keer is effectiever dan meerdere boodschappen in één mail. Splits je nieuwsbrieven op in meerdere mailings die telkens één onderwerp bevatten. Combineer je dat ook nog eens met slechts één foto dan gaat je CTR door het dak gaan. Het proberen waard!

      NIEUWTJES | SOCIAL MEDIA | WEBSITE