ADVERTISING | GOOGLE ADS

Bespaar op Google Ads dankzij een goede kwaliteitsscore

Meer resultaat halen uit je Google Ads campagne zonder het budget te verhogen. Klinkt als een droom? De meeste dromen zijn misschien bedrog, maar met onze tips kan deze wél uitkomen.

Wat is de kwaliteitsscore?

De kwaliteitsscore is een score van 1 tot 10 die Google Ads aan de door jou ingestelde zoekwoorden geeft. Die score geeft aan hoe goed jouw advertentiekwaliteit is ten opzichte van andere adverteerders. De berekening van je kwaliteitsscore gebeurt op basis van exacte zoekopdrachten van je zoekwoorden.

Aspecten van de kwaliteitsscore

Google bepaalt de kwaliteitsscore op basis van verschillende parameters. De rode draad daarbij is relevantie, ofwel het weergeven van de juiste zoekresultaten bij elke zoekopdracht. We lichten de belangrijkste parameters toe:

  1. De verwachte klikfrequentie (CTR): Hoe groot is de kans dat er op jouw advertentie wordt geklikt wanneer Google deze toont? Is die hoog (5% of meer), dan weet Google dat jouw advertentie relevant is voor het zoekwoord waarop je adverteert. Een lage CTR kan je tijdens de looptijd van je campagne bijsturen, maar houd er rekening mee dat de volledige geschiedenis van je klikfrequentie meetelt.
  2. Relevantie van de advertentietekst: Hoe goed sluit jouw advertentietekst aan bij de ingegeven zoekopdracht? Als ik adverteer op ‘pizza’, maar het in mijn tekst enkel over ‘kebab’ gaat, dan heb ik geen relevante advertentietekst. Zorg dus voor 15 koppen en 4 advertentieteksten die aansluiten bij je opgegeven zoekwoorden. Met de komst van responsieve advertenties toont Google dan zelf de beste combinaties daarvan bij elke zoekopdracht.
  3. Ervaring op de landingspagina: Staat op jouw landingspagina relevante info over de ingegeven zoekterm? Of met andere woorden: vindt de bezoeker wat hij zoekt op jouw landingspagina? Wie bijvoorbeeld verse bloemen zoekt, is niets met een landingspagina over droogbloemen.

Naast bovenstaande parameters zijn ook het gebruik van extensies en de prestaties van jouw advertenties elementen die Google mee in rekening neemt om jouw kwaliteitsscore te bepalen. 

De invloed van de kwaliteitsscore op jouw positie en kost per klik

Jouw positie op de zoekresultatenpagina (= ad ranking) wordt bepaald door een veilingproces. Die veiling verloopt aan de hand van volgende formule: de ingestelde maximale kost per klik (CPC), of hoeveel jij bereid bent om maximaal te betalen per klik, vermenigvuldigd met de kwaliteitsscore.

Dat maakt dat zowel je CPC als je kwaliteitsscore doorslaggevend zijn voor jouw positie. Wie bereid is om veel te betalen, maar een lage kwaliteitsscore heeft, behaalt niet de beste plaats. Met een beperkt budget en een hoge kwaliteitsscore kan je daarentegen wel topposities behalen. Kortom: hoe hoger je kwaliteitsscore, hoe minder budget nodig is om een goede positie te behalen.

Naast je positie bepaalt de kwaliteitsscore ook de kostprijs van je klik. Die berekening schetsen we hieronder.

Aangezien je gaat delen door je kwaliteitsscore, heb je belang bij een hoge score. Want naast een betere positie zal die score ook je kost per klik doen dalen.

Je kan er niet omheen. Een campagne staat of valt met de kwaliteitsscore. Aan jou om te zorgen dat je op de verschillende parameters van de kwaliteitsscore hoger dan gemiddeld scoort. Zo bereik je een betere positie, betaal je minder én behaal je de beste resultaten.

Toegegeven, een kwalitatieve Google Ads campagne opstellen is niet eenvoudig. Wil je zeker zijn van een goede opstart en opvolging van jouw campagne? Contacteer dan één van onze experten.

ADVERTISING | GOOGLE ADS