GOOGLE ADS

Belangrijke Google Ads update van zoekwoordtypen

Tot voor kort had je vier verschillende methoden om je zoekwoorden in te stellen: breed, exact, ‘phrase match’ en ‘modified broad match’. Recent kondigde Google aan dat ze de zoekwoordtypen gaan vereenvoudigen en dat er dus enkele grondige wijzigingen op komst zijn.

Wat verandert er?

De ‘phrase match’ en ‘modified broad match’ worden vanaf juli 2021 samengevoegd. Daardoor kan je geen nieuwe ‘broad match’ zoekwoorden meer gaan toevoegen en zal het verkeer op je bestaande ‘broad match’ zoekwoorden dalen. De zoekfunctie van ‘phrase match’ wordt dan weer uitgebreid. Zo kunnen nu ook woorden tussengevoegd worden, waardoor het verkeer op dit type zal stijgen.

Gevolg?

De volgorde waarin je jouw zoekwoorden ingeeft, wordt weer belangrijk! Via onderstaand voorbeeld maakt Google dit duidelijk. Als je verhuisdiensten van NYC naar Boston aanbiedt, zal je niet gevonden worden op verhuisdiensten van Boston naar NYC.


Wat moet ik doen?

Google beweert dat de impact klein gaat zijn en dat er met de volgorde van de woorden enkel rekening wordt gehouden als dat belangrijk is, maar je kan best toch even je account doornemen. Pas alle ‘broad match’ zoekwoorden aan en monitor het effect op je campagnes.

Ben je niet meer mee?

Dan kan je rekenen op onze Google Ads experts! Zij lichten je account door en bespreken de te ondernemen stappen.

GOOGLE ADS