CONTENT | SEO | WEBSITE

Google E-E-A-T: het belang van goede content

Google wil ervoor zorgen dat alle content, ja ook die van jou daar, kwalitatief en onderbouwd is. Ze willen namelijk dat gebruikers actuele en vooral correcte informatie vinden op het web. Daarom heeft Google de term E-E-A-T in het leven geroepen. Tekst en uitleg nodig? Komt ie!

Wat is nu eigenlijk E-E-A-T?

Deze 4 letters staan voor Ervaring, Expertise, Autoriteit en Trust (of vertrouwen). De E van ‘Ervaring’ werd pas recent toegevoegd. Deze 4 criteria beoordelen de kwaliteit en geloofwaardigheid van websites, Facebook posts of reviews. Het is voor Google dan ook enorm belangrijk dat de auteur van een artikel weet waarover hij spreekt en dit kan aantonen.

De 4 ingrediënten van E-E-A-T

1. Ervaring

Google is grote fan van jouw ervaringen. Dus voorbeelden van wat je al hebt ondernomen met betrekking tot het onderwerp, zoals een productreview of een casestudy. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat helppagina’s of online discussies goed scoren.

2. Expertise

    Als je de BFF van Google wil worden, moet je voldoende kennis en vaardigheden over het betreffende onderwerp kunnen voorleggen. En als het even kan: diploma’s of certificaten. Post ook regelmatig nieuwe content, SEO-proof of course, om je expertise te tonen.

    3. Autoriteit

    Als je door anderen wordt gezien als een soort alwetende goeroe over een bepaald onderwerp, word je pas echt een autoriteit. Wat ook kan helpen zijn relevante links en reviews van externe bedrijven en klanten.

    4. Trust

    Ofwel vertrouwen, de belangrijkste indicator voor Google. Die zal pagina’s belonen waarbij de auteur vanuit eigen ervaringen spreekt. Als je bijvoorbeeld een (uiteraard goede) recensie over De Witte schrijft, zal die recensie beloond worden met betere posities binnen de zoekresultaten.

    E-E-A-T vs AI

    We vallen meteen met de deur in huis: je bent nog altijd beter af met een echte copywriter als het op E-E-A-T aankomt. Het ontbreekt AI soms aan creatieve flair en originaliteit die een menselijke pen wel heeft. AI gebruikt immers bestaande gegevens terwijl een copywriter zich beroept op nieuwe ideeën, emoties, context of subtiele nuances en culturele referenties om oerdegelijke content te creëren. Pas op, je gaat ons niet horen klagen over AI, maar geef ons toch maar een copywriter met redactionele skills … en een ochtendhumeur.

    CONTENT | SEO | WEBSITE