CONTENT | SEO

Het nut van een blog: 4 redenen om ook in 2023 te bloggen

Jawel, we moeten het over de olifant in de kamer hebben: de blog. Maar zijn er nu eigenlijk teveel blogs op het web? Heeft een blog tegenwoordig nog wel zin? En waar moet ik in godsnaam nog over schrijven? Vragen in overvloed… en blogs eigenlijk ook. Maar ook in 2023 blijft een blog een winner voor je website. En wij leggen je uit waarom, in een blog natuurlijk!

1. Je profileert jezelf als expert van jouw vakgebied

Door jouw expertise te delen, kan je tonen dat je de vinger aan de pols houdt van jouw vakgebied. Je toont dat je op de hoogte bent van de laatste trends, nieuwigheden en evoluties. Op die manier creëer je een band met je doelpubliek en vergroot je bovendien je geloofwaardigheid. Als potentiële klanten een vraag hebben en online op zoek gaan naar de antwoorden, is het zaak om ervoor te zorgen dat ze bij jou belanden. Zorg dus voor heldere en gestructureerde antwoorden, en bij voorkeur in verstaanbaar taalgebruik. Probeer al te technisch vakjargon te vermijden om de drempel laag te houden.

2. Je krijgt meer bezoekers op je website

Zorg ervoor dat je blog relevante en unieke informatie bevat. Op die manier zal je blog sneller opgepikt worden door zoekmachines als Google en misschien wel in de snippets van Google verschijnen. Vergeet ook niet dat elke blog over iets anders kan gaan, waardoor je de kans vergroot dat mensen op je website belanden. Elke blogpagina is in feite een nieuwe toegangspoort voor bezoekers. Bovendien kan je in een blog doorverwijzen naar andere zaken op je website, denk dan maar aan je webshop of je contactpagina. Of vice versa uiteraard!

3. Je bent gemakkelijker te vinden

Een goede SEO kan wonderen doen voor je zoekresultaten, en al zeker in een blog. Hou daarom zeker rekening met relevante zoekwoorden binnen dit onderwerp. Ga na op welke woorden mensen vooral zoeken en integreer die zoveel mogelijk in je blog. Probeer daarnaast regelmatig nieuwe blogs te posten. Als er vaak nieuwe artikels verschijnen, zal jouw website hoger getoond worden in de zoekresultaten. Zoals eerder gezegd, moet je er dan wel zorgen voor unieke en relevante content.

4. Je geeft je online marketing een boost

Met een blog kan je jouw content marketing en online marketingkanalen voeden:

  • je kan je bereik en verkeer naar je website vergroten door je blog te delen op sociale media;
  • je kan regelmatig een nieuwsbrief uitsturen met relevante content, tips en trends om op die manier ‘top-of-mind’ te blijven;
  • je kan gebruik maken van ‘lead magnets’ om via je blog contactinformatie van klanten te verzamelen.

Moeten er anno 2023 dus nog blogs zijn? Zeer zeker! Als je rekening houdt met onze tips kan het een meerwaarde zijn. Heb je verder nog vragen over blogs of all things communicatie? Aarzel niet om ons te contacteren.

CONTENT | SEO